May
3
2012

ActionScript 3.0 – Tween Sınıfı Kullanımı AS3

Tween sınıfı ile animasyonlarımızı daha estetik hale getirebiliriz. Bu sınıf ile nesnenin yeniden boyutlandırılması, koordinat değişimi, ölçeklenmesi vb. işlemlerde kullanılıyor. Güzel tarafı ise fazla kod kalabalığına gerek olmadan işlemleri daha kısa kodlamalarla yapıyor olması. Tween objesinin kodlama içerisindeki kullanımı aşağıdaki gibidir.

var yeniTween:Tween = new Tween(“object”, “properties”, function, begin, finish, duration, useSeconds);

object: Animasyonda kullanılacak nesnenin adı,

properties: Nesnenin müdahale edilecek özelliği(width, height, alpha, scaleX, scaleY, vb.),

function: Animasyona uygulanacak hareket türü,

begin: Başlangıç parametresi, yani objeyi hareket ettireceksek hangi eksende hareket ettireceksek, o eksendeki başlangıç koordinatı(ornek_mc.x = 50),

finish: Bitiş parametresi (ornek_mc.x = 500),

duration: Nesneye uygulanacak animasyonun süresi,

useSeconds: Burada true değeri verilirse animasyonun süresi saniye olarak, false verilirse frame hızı olarak hesaplanır.

Tween sınıfını bir nesneye uygulamak istersek aşağıdaki örnekteki gibi bu sınıfı kullanabiliriz.

import fl.transitions.Tween;

import fl.transitions.easing.*;

var yeniTween:Tween = new Tween(ornek_mc, “y”, Regular.easeOut, 0, 350, 5, true);

Bu kodlamayla sahne üzerindeki nesne y ekseninde 0 noktasından 350 piksele gönderiyoruz. Animasyonun hareket türünü ise Regular sınıfını kullanarak belirledik. Bu ve diğer sınıflarla ilgili bilgiler altta sıralanmıştır.

Back: Hareket hızlı bir şekilde başlar, bitiş noktasını geçtikten sonra bitiş noktasına döner.

Bounce: Nesne özelliğinin verilen değer üzerinden sıçramasını sağlar. Örnek olarak top zıplatma animasyonu gösterilebilir.

Elastic: Hareketlerin elastik bir şekilde yapılmasını sağlar. Nesne önce bitiş noktasını geçer, sonra geri gelir, belirlenen süreye göre bu işleme devam eder ve belirlenen noktaya gelir.

None: Adındanda anlaşılacağı gibi herhangi bir hareket uygulamadan animasyonun normal şekilde devam eder.

Regular: Belirli bir ivme uygular.

Strong: Regular sınıfına benzer bir yapısı vardır fakat hareketler daha serttir.

Bu sınıfın yapıları ile birlikte aşağıdaki 3 özellikten birininde kullannılması gerekmektedir.

easeIn: Hareketin başlangıç noktasında yapılmasını sağlar.

easeInOut: Hareketin hem başlangıç hem bitiş noktasında yapılmasını sağlar.

esaseOut: Hareketin bitiş noktasında yapılmasını sağlar.

Bu sınıfı kontrol etmek için aşağıdaki metotları kullanabiliriz.

yeniTween.stop(); : Animasyonu durdurmaya yarar.

yeniTween.resume(); : Durdurulan animasyonun kaldığı yerden devam etmesini sağlar.

yeniTween.start(); : Durdurulan animasyonu baştan başlatmaya yarar.

yeniTween.fforward(); : Aniamsyondan bitirmek istersek bu metodu kullanabiliriz.

yeniTween.yoyo(); : Sıkılırda animasyonu tersten oynatmak istersek bu metodu kullanabiliriz.

Yazar Hakkında: Ali KARATAŞ

Gazi Üniversitesi Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği 2012 Mezunu, Flash Animasyon, Dinamik web sitesi , Flash Eğitsel Oyun Tasarımı alanlarında kendini geliştirmiş. Yamaç paraşütü, Kickbox, Sualtı, Rafting, Dağcılık, İzcilik, Kayak Sporlarıyla ilgilenen, Kendini geliştirmeye her zaman açık Boğa Burcuna sahip bir kişi :)

1 Yorum+ Yorum Ekle

  • iyi bir site açıklamalar da iyi….

Yorumlar